Μια ακολουθία από νομοκανονιστικούς εργασιακούς και ηθικούς προβληματισμούς.
Γράφει ο Γιάννης Πεγειώτης
Οταν πρώτοενημερωθηκαμε για την πρόθεση της ΕΕΥ να προχωρήσει σε υιοθέτηση νέου τρόπου διορισμού συμβασιούχων εκπαιδευτικών Δημοτικής,Προδημοτικης και Ειδικής Εκπαίδευσης εκφράσαμε σε ειδική εκπαιδευτική σύναξη περί τα τέλη Μαΐου τους εξής νομοκανονιστικους , εργασιακούς και ηθικούς προβληματισμούς:
Α. Η όλη πρακτική όπως περιγραφόταν προφορικά παρουσίαζε ρήξη με το σύνολο νομικό και νόμοκανονιστικό περιβάλλον της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Β. Δικαστικες αποφάσεις,Συμβάσεις Διεθνείς, Δεσμευτικές νομοκανονιστικες ρυθμίσεις περί εργαζομένων ΑΜΕΑ και σοβαρως ασθενούντων, Αποφάσεις περί σπάνιων ασθενειών.Αποφασεις καθοριστικές από Επιτρόπους Διοικήσεως πιθανόν να παραθεωρουντο απρόσμενα και πιθανόν βεβιασμένα.
Γ. Ολα τα ανωτέρω και η υπέρβαση τους μαζί με την παραθεωρηση της βασικής νομοθετικής και διοικητικής αρχής της παροχής ευλόγου χρονικού διαστήματος μεταβατικής περιόδου για τους επιρεαζομενους θα οδηγούσαν σε πιθανές παρά τον νόμον πρακτικές η σε καταπάτηση υπερεχουσων νομικά διεθνών συμβάσεων που έχει κυρώσει για συναφή συνδεόμενα θέματα ή Κυπριακή Δημοκρατία ως Κράτος και ως σύννομη διεθνής νομική οντότητα.
Κατόπιν είχαμε παρουσιάσει μιαν οδόν αντιμετώπισης αυτής της καινοφανούς πρακτικής.:
1.Ηταν καθήκον μας ως ΑΚΙΔΑ και ως ΠΟΕΔ να προσμετρησουμε τα προβλήματα που θα προέκυπταν με αυτή την ηλεκτρονική εφαρμογή,το εύρος,την έκταση και τις συνέπειες σε μεγάλη ομάδα εκπαιδευτικών και να προχωρήσουμε σε διάλογο τόσο με την Επιτροπή όσο και το Υπουργείο.
2. Εξ αρχής λόγω των πολλών επιρεαζομενων και της δημόσιας κριτικής που θα δέχονταν και οι δύο φορείς σημειώναμε πως το όλο σύστημα θα ήτο αναγκασμένο σε κάποια περίοδο να προσαρμοστεί και να βελτιωθεί.
3.
Εμφανης ήτο η ανάγκη θεραπειών, βελτιώσεων λόγω πρακτικών δυσκολιών που θα προέκυπταν από το Σύστημα. Σε αυτές τις περιπτώσεις και εφαρμογές άλλο είναι το ευχολόγιο και οι ηλεκτρονικές προσομοιώσεις η θεωρία και άλλο η πράξη και η δύσκολη πραγματικότητα.Προς αυτή την κατεύθυνση θα έπρεπε να προειδοποιήσουμε το Υπουργείο να ξυπνήσει προτού βρεθεί έμπροσθεν νέας κριτικής για την αποδοχή οποίας πλατφόρμας του παρουσιαστεί με τρόπον αβουλον και νομικώς και κανονιστικως αναποτελεσματικό και άνευ προνοητικότητος.
4. Από τα πρώιμα στάδια κατανοήσαμε πως εσφαλλε ο δημιουργός της πλατφόρμας διορισμών όταν εδηλωνεν πως η όλη εφαρμογή εκινητο” όπως καθορίζει η νομοθεσία”. Προς το σκοπό αυτόν τόσον η ΑΚΙΔΑ όσον και η ΠΟΕΔ θα ήτο αναγκαίο να ζητήσουν γνωματεύσεις από έγκριτους νομικούς για τεκμηρίωση της προδηλης νομικης αδυναμίας της εφαρμογής.
5.Δυστυχώς παρά τις προειδοποιήσεις τόσον το Υπουργείο όσον και η ΕΕΥ και νομικές τους ομάδες δεν προβληματίστηκαν όσον θα έπρεπε.
Έτσι καταλήξαμε σε μιαν πραγματικότητα με αδικημένους και πιθανούς δικαστικούς αντίδικους των δύο φορέων. Με την παραθεωρηση κάποιων τραγωδιών υγείας και την τροφοδότηση της ανεργίας με εκπαιδευτικούς οι οποίοι άνευ της πλατφόρμας θα ήτο προ πολλού διορισμένοι.
Με τα ανωτέρω δεν μηδενίζω την καλήν ανησυχίαν της ΕΕΥ ,ούτε κάποια θετικά του νέου τρόπου. Απλα τονίζω,( αφού ανέμενα από Μα ιού άχρι τέλους Αυγούστου μιαν μεγάλην διορθωτικην πρωτοβουλία και από τους δύο φορείς )πως τώρα είναι η ώρα έστω έσχατη για πραγματικό θεσμικό διάλογο.Αλλοιως και οι δύο επίσημοι φορείς θα συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν νόμοκανονιστικη και ηθικής βάσεως δημόσια κριτική.
Κριτική η οποία θα αποφεύγετο αν εξ υπαρχής μελετούσαμε με νομική ευρύτητα το θέμα και προχωρούσαμε σε πλήρως σύννομη και πρακτικότερη και δικαιότερη πολιτική διορισμών συμβάσεως.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΓΕΙΩΤΗΣ
Αναπληρωτής Πρόεδρος ΑΚΙΔΑ