Υπόσχεση να συνεχίσουν την προσπάθεια για να μην μπουν νέα προσκόμματα στην τελική διεκπεραίωση του έργου, μετά και την τελική απόφαση από την κυβέρνηση και το Υπουργείο Συγκοινωνιών για τη νότια όδευση της Γ’ Φάσης του αυτοκινητοδρόμου Δένειας – Αστομερίτη, έδωσαν βουλευτές, υποψήφιοι βουλευτές και τοπικοί άρχοντες, κατά την περιφερειακή σύσκεψη του Συμπλέγματος Σολέας και άλλων ημιορεινών και ορεινών εμπλεκομένων κοινοτήτων.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γιώργος Τάττης
Η ενημέρωση πραγματοποιήθηκε χθες Πέμπτη στις 19:00 μ.μ, στην Αίθουσα Πολλαπλής Χρήσεως του Γυμνασίου – Λυκείου Σολέας και παρευρέθηκαν οι Κοινοτάρχες του Συμπλέγματος Σολέας, οι βουλευτές της ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης και Μαρίνος Μιουσούττας, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης, καθώς και τα μέλη του Πολιτικού Γραφείου του ΔΗΣΥ Μάριος Ηλία και Χρίστος Πάλλης (για το πως τοποθετήθηκαν τα πολιτικά πρόσωπα, δείτε παρακάτω).
Από τους παρευρισκόμενους τέθηκαν ουσιαστικά δύο ορόσημα. Το πρώτο αφορά την έγκαιρη κατάθεση εκ μέρους της κυβέρνησης του ολοκληρωμένου προϋπολογισμού για το έργο, με όλες τις σχετικές διευκρινίσεις, το οποίο αναμένεται να γίνει το επόμενο εικοσαήμερο. Το δεύτερο αφορά την έγκριση του κονδυλίου από τη Βουλή, το οποίο τοποθετείτε περί τα μέσα Δεκεμβρίου. Αντίστοιχα, επισημάνθηκε η ανάγκη να υπάρξει αγαστή συνεργασία με τις κοινότητες του μορφίτικου κάμπου και κυρίως τις τρεις αντιδρούσες, δηλαδή το Ακάκι, την Περιστερώνα και τον Αστρομερίτη, αναφέροντας ότι πρέπει να στηριχθούν τα αιτήματά τους για αντισταθμιστικά μέτρα.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Συμπλέγματος και Κοινοτάρχη Σπηλιών Μίλτο Ιερείδη, αναμένεται συνάντηση με τις τρεις κοινότητες, διευκρινίζοντας ότι περιμένει σχετική ενημέρωση από τον Κοινοτάρχη Αστρομερίτη. Ο κ. Ιερείδης, την ίδια ώρα, εξέφρασε τις ευχαριστίες του στην κυβέρνηση, αναφέροντας ότι «οι συλλογικές προσπάθειες των τελευταίων χρόνων μεταξύ των Συμπλεγμάτων, οργανωμένων συνόλων, βουλευτών, αλλά και την πολιτική βούληση του ίδιου του Υπουργού Μεταφορών, είχαν ως αποτέλεσμα σήμερα να βρίσκεται σε τροχιά υλοποιησης ο πολυπόθητος εδώ και 47 χρόνια αυτοκινητόδρομος». Την ίδια ώρα, διευκρίνισε ότι έχει ληφθεί ρητή και κατηγορηματική επιβεβαίωση εκ μέρους της κυβέρνησης για προώθηση και υλοποίηση του έργου.
Αναφέροντας τα θετικά του έργου, όπως μεταξύ άλλων, “καταπολέμηση αστυφιλίας, ενίσχυση προσβασιμότητας και ασφάλειας, ευκολότερη πρόσβαση σε κέντρα υγείας, εκπαίδευσης και απασχόλησης, οικονομική ανάπτυξη”, θέλησε να ξεκαθαρίσει ότι «χωρίς το έργο αυτό, η περιοχή Τρόοδους είναι καταδικασμένη σε ερήμωση».
Έδωσε επίσης τα εξής στοιχεία:
- Τα έγγραφα με τη μέθοδο μελέτης κατασκευής ετοιμάζονται ήδη από το Τμήμα Δημοσίων Έργων και η προκήρυξη προσφορών τοποθετείται στο πρώτο τρίμηνο του 2026.
- Ο δρόμος θα περιλαμβάνει τουλάχιστον δύο μεγάλες κοιλαδογέφυρες στη διασταύρωση των ποταμών στις περιοχές Ακακίου και Περιστερώνας, ενώ θα κατασκευαστούν και μικρότερες γέφυρες και οχετοί.
- Ο δρόμος Αστρομερίτης – Ευρύχου αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2025 και τα έργα προχωρούν με ικανοποιητικό ρυθμό.
Με τη σειρά του ο Κοινοτάρχης Ευρύχου Ιωάννης Χειμωνίδης, πήρε τον λόγο και ανέφερε ότι αντικρούστηκαν οι απόψεις των τριών κοινοτήτων της Μόρφου για βόρεια όδευση κατά τη διάρκεια της συνάντησης με τον Υπουργό Μεταφορών, αφού όπως τους λέχθηκε, «είναι γνωστή η άρνηση του τουρκικού στρατού να μπουν μελετητές για να διενεργήσουν μελέτη και τα Η.Ε. δεν παρέχουν καμία ασφάλεια». Είπε επίσης ότι τα τελευταία χρόνια μόνο η Γαλάτα είχε 12 νεαρούς νεκρούς. Κλείνοντας, ανέφερε αυτολεξεί τη τελευταία φράση που τους είπε ο Υπουργός Βαφεάδης: «Εμένα δε το κάμει το στομάχι μου να πάω να παρακαλέσω τους Τούρκους να με αφήκουν να κάμω το δρόμο από τη βόρεια πλευρά».
Τι ανέφεραν οι βουλευτές και πως τοποθετήθηκαν για τη ψήφιση του προϋπολογισμού
ΔΗΠΑ
Οι βουλευτές της ΔΗΠΑ Μαρίνος Μουσιούτας και Αλέκος Τρυφωνίδης, αφού αναφέρθηκαν στις προσπάθειες που έγιναν για να προχωρήσει η υλοποίηση του έργου, υποσχέθηκαν στους παρευρισκόμενους πως οι ίδιοι θα ψηφίσουν το κονδύλι. Εξήγησαν παράλληλα, ότι υπάρχουν τρεις επιλογές: Έγκριση, μη έγκριση και σταύρωση, με την τελευταία επιλογή να σημαίνει ότι για να εκταμιευτεί το ποσό πρέπει να ξαναπάει στη Βουλή και να εγκριθεί.
Ο κ. Μουσιούττας είπε ότι έχει λάβει τη διαβεβαίωση του Υπουργού Μεταφορών, ότι «μέσα στον επόμενο μήνα θα κατατεθεί ο προϋπολογισμός του Υπουργείο και θα περιλαμβάνεται το συγκεκριμένο έργο με όλα τα χαρακτηριστικά του». «Αυτό είναι θέμα της κυβέρνησης. Από την ημέρα που θα έρθει στη Βουλή ο προϋπολογισμός, μπορεί να δεσμευτεί το κάθε κόμμα. Εμείς θα εγκρίνουμε το κονδύλι και θα απορρίψουμε τυχόν προσπάθεια να σταυρωθεί το κονδύλι για να μπορεί να γίνει η εκταμίευση».
Ο κ. Τρυφωνίδης, διευκρίνισε: «Συναντήσαμε και εξηγήσαμε, δεν έχουμε κανένας κάτι να χωρίσει με τους κατοίκους και τους κοινοταρχες των τριών άλλων χωριών. Επεξηγήθηκε και από την κυβέρνηση. Δεν είναι εφικτό πολιτικά για πολλούς άλλους λόγους να αλλάξει η όδευση. Η κυβέρνηση με τη δική μας συνεισφορά αποφάσισε τελεσίδικα για τη νότια όδευση»
Αναφέρθηκε επίσης σε αντισταθμιστικά μέτρα (σ.σ. εννοώντας προφανώς ενδοιασμούς που έθεσαν) που ζήτησαν οι τρεις κοινότητες, αναφέροντας ότι θα δημιουργηθεί έξοδος και στο μέσο του Αστρομερίτη, ενώ η Περιστερώνα αναφέρθηκε σε πεζοδρομοποιήσεις. Είπε επίσης ότι το Ακάκι έχει επιφύλαξη και σε σχέση με την αποχώρηση των φυλακίων, με τον Υπουργό Άμυνας να τους διαβεβαιώνει ότι «δεν υπάρχει ίχνος σκέψης να μετακινηθούν φυλάκια από την περιοχή Ακακίου». «Πάμε στην υλοποίηση. Δεν μπορεί κανείς να το ανακόψει. Για να την ανακόψει πρέπει να δώσει παραίτηση», κατέληξε.
ΔΗΣΥ
Ο Χρίστος Πάλλης από το Πολιτικό Γραφείο του ΔΗΣΥ, είπε: «Και εγώ σαν ΔΗΣΥ δεν πιστεύω να υπάρχει κάποιος που θα πάει εναντίον αυτού του έργου. Πρέπει να ζήσει η περιοχή. Αν ο δρόμος καθυστερήσει, ναι, υπάρχει πρόβλημα».
Με τη σειρά του, ο Μάριος Ηλία από το ΔΗΣΥ, είπε στους κατοίκους της Σολέας πως «σωστά ανησυχείτε κατά πόσο θα εξελιχθεί ή όχι το έργο. Με το που θα φύγω από εδώ θα ενημερώσω την Αννίτα Δημητριού να το έχει υπόψη της, ότι απαίτηση και σωστή απαίτηση είναι ότι πρέπει να γίνει ο δρόμος. Από τη στιγμή που υπάρχει ο σχεδιασμός και οι απαραίτητες έρευνες και μελέτες και υπάρχει η άδεια. Τότε δεν υπάρχει λόγος να καθυστερεί το έργο. Το έργο πρέπει να το προωθήσει η κυβέρνηση. Να το φέρει στη Βουλή» .
ΑΚΕΛ
Μια πιο ουδέτερη στάση κράτησε ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης, ο οποίος είπε ότι «αν το Υπουργείο Μεταφορών τεκμηριώσει τη θέση του ότι ή πάμε με το υφιστάμενο σχέδιο ή ουσιαστικά θα πρέπει να συζητήσουμε για μετά από 10 – 15 χρόνια, νομίζω ότι πολύ δύσκολα κάποιος εντός της Βουλής μπορεί να υποστηρίξει τη θέση για να κατασκευαστεί ένας δρόμος μετά από τόσα χρόνια». Εξήγησε ότι «ο Υπουργός Μεταφορών με πολύ έντονο τρόπο είπε ότι το έργο θα γίνει όπως έχει σχεδιαστεί και τεκμηρίωσε αυτή του τη θέση λέγοντας ότι με βάση τις μελέτες που έχουν γίνει σε τεχνοκρατικό επίπεδο και με βάση τα πολιτικά δεδομένα που υπάρχουν στην Κύπρο, αλλαγή όδευσης θα σημαίνει καθυστέρηση 10 χρόνια. Εμείς δεν έχουμε στοιχεία να αμφισβητήσουμε αυτή τη θέση του Υπουργού». Ξεκαθάρισε ωστόσο ότι θα ζητήσουν ως κόμμα να τεκμηριωθεί αυτή η απόφαση σε σχέση με την δυνητική καθυστέρηση σε περίπτωση αλλαγής σχεδιασμού στη Βουλή, ενώ, τόνισε ότι σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να δοθούν τα ανάλογα αντισταθμιστικά μέτρα στις τρεις κοινότητες του Μορφίτικου κάμπου.